Scoutdräkten

Scouter över hela världen bär scoutdräkt. Den skiljer sig åt i färger och utseende men grundtanken är alltid densamma; att skapa gemenskap och att inte göra skillnad på fattig eller rik.
Att få tag på en scoutdräkt är inte svårt men det finns några olika sätt.

Köpa direkt på scoutgården

Vill man köpa en scoutskjorta finns det numera en skjorta i varje storlek att prova, samt ett litet lager till försäljning. Har vi inte din storlek i lager så tar vi hem.
Utöver scoutskjortor har vi även kårhalsdukar och en del märken.
Betalning sker med swish. Prata med en ledare i samband med ett möte så får du hjälp.

Beställa från scoutshop.se

Utöver scoutskjorta finns det även t-shirt och pikétröjor som ingår i scoutdräkten. Vill man ha köpa sådana eller andra tuffa scoutprylar går det att beställa på scoutshopen.
Glöm inte bort att ange Hjärnarps scoutkår som förmånstagande kår innan du skickar i väg din beställning.

Köpa begagnat

För att återanvända urvuxna scoutkläder mm finns det en enkel köp- och säljgrupp kopplad till kårens Facebooksida.

Märkesplacering och regler

Sen var det frågan vilket märke som ska sitta var.

• På scoutens vänstra ärm så ska det överst sitta kårnamnet ”HJÄRNARPS SCOUTKÅR”. Under detta sätts distriktsmärket och sedan termins/intresse/bevismärken (knivbevis mm).
    På vänster ärm kan man helt enkelt se varifrån scouten kommer och vad scouten kan.
  • På framsidan är det under det broderade scoutmärket man sätter åldersgruppsmärke och patrullmärke. Dessa är avrundade för att passa på ficklocket.
    På framsidan kan man helt enkelt se hur gammal scouten är och vilken patrull scouten tillhör.
  • På höger ärm sätts överst ringen av Sverige/Världsförbund/EU. Märket finns både i tre delar och som ett märke. Under detta sätts sedan alla möjliga läger- och arrangemangsmärken. En gammal regel är att man byter ut ett gammalt märke när man har ett motsvarande nytt, dvs byter vårlägermärket varje år.
    På höger ärm kan man helt enkelt se vad scouten gjort och varit med på för äventyr.