Avdelningar

Äventyr och utmaningar genom att själv få prova på. Hos oss får du uppleva äventyr i naturen och lära känna nya kompisar. Du kan vara scout genom hela livet.

I Scouterna får du prova på nya saker. I den lilla gruppen, patrullen, får du nya kompisar och öva på att leda dig själv och andra. I Scouterna blir du redo för livet.

När kan jag bli scout?

Du kan börja i Scouterna när du är 8 år eller går i andra klass. Du börjar då som spårarscout och sedan blir du upptäckarscout, äventyrarscout, utmanarscout och roverscout. Ledare kan du vara resten av livet.

Om du vill börja när du är äldre än 8 år så börjar du på den avdelning som passar för din ålder. Du behöver inte ha några förkunskaper för att bli scout, och det gör inget om man missat något som de andra gjort på lägre avdelningar. Tillsammans med patrullkamraterna lär du genom att göra och hämtar in det som de eventuellt inte kan.  Du behöver inte heller ha någon utrustning när du börjar. Vi har möjlighet att låna ut en del saker till övernattningar och läger.

Vad gör vi?

Vi brukar börja mötena med en samling där alla får veta vad vi ska göra. Sen sätter aktiviteten igång. Det kan till exempel vara att göra eld, gå på äventyr i skogen, lära sig hur man plåstrar om en brännskada, hur man läser hemlig skrift eller laga mat från ett främmande land. Vi leker mycket. Innan vi går hem brukar vi avsluta mötet med en liten lugn stund där vi pratar om vad vi gjort, vad vi lärt oss och informerar om kommande aktiviteter.

De tre vanligaste svaren på varför man är scout

1. Kompisarna
  2. Åka på läger
  3. Prova på nya saker

Gå med i vår kår och testa scouting

Du är välkommen när som helst på terminen att komma på ett möte och testa scouting.

Går du i årskurs 2-3?

Då är spårarna rätt avdelning för dig.
Spårarna kommer under hösten 2023 vara uppdelade i tre avdelningar om vardera max 20 scouter.
Spårarna har möten mellan 18:15 och 19:45 på måndagar i Hjärnarp eller på torsdagar i Hjärnarp och i Munka Ljungby.

Går du i årskurs 4-5?

Hos Upptäckarna får du spännande upplevelser och möjlighet att göra nya saker.
Upptäckarna träffas  mellan 18:15 och 19:45 på tisdagar i Hjärnarp eller på torsdagar i Munka Ljungby.

Går du i årskurs 6-8?

Bland Äventyrarna får du möjlighet att uppleva friluftsliv, träffa scouter från andra länder, lära dig ledarskap och åka på läger med scouter från både Hjärnarp och andra ställen.
Äventyrarna träffas på onsdagar mellan 18:30 och 20:00.