Märken

Bevismärken

Bevismärke Kniv

Kniven är ett praktiskt verktyg som samtidigt kan skada allvarligt. Aktiviteterna för att få knivmärket är tänkta att ge scouten de färdigheter och kunskaper som behövs för att hantera en kniv på ett säkert sätt. Vi arbetar med både praktiska övningar och för samtal om vad som är viktigt att tänka på.

Åldersgrupp: 1-års Upptäckarscouter

Märkeskrav

För att få Bevismärke Kniv ska scouten känna till och visa upp sina kunskaper enligt nedan:

1. Hur en kniv används så att ingen person, du själv eller andra, skadar sig och följa detta när du använder kniven.
  2. Veta hur en kniv tas emot och lämnas på ett säkert sätt och följa detta när du använder kniven.
  3. Hantera kniven på ett sätt som gör att den inte skadas eller slits mer än nödvändigt.
  4. Känna till vad den svenska knivlagen innebär.
  5. Veta vad knivens delar kallas
  6. Kunna slipa en kniv
  7. Provat att tälja något användbart på ett säkert sätt som ledaren godkänt.

Bevismärke Yxa och Såg

Yxan och sågen är praktiska verktyg samtidigt som de kan skada allvarligt. Aktiviteterna för att få yxa och såg märket är syftar till att ge scouten de färdigheter och kunskaper som behövs för att hantera verktygen på ett säkert sätt. Vi arbetar med både praktiska övningar och för samtal om vad som är viktigt att tänka på.

Åldersgrupp: 2-års Upptäckarscouter

Märkeskrav

För att få Bevismärke Yxa och Såg ska scouten känna till och visa upp sina kunskaper enligt nedan:

1. Kunna hugga och såga säkert så att ingen person, du själv eller andra, skadar sig och följa detta när du använder yxan och sågen.
  2. Veta hur en såg och en yxa skyddas när man ska ta dem med sig och följa detta när ni ska någonstans
  3. Veta hur en såg och en yxa förvaras när den inte används, både utomhus och inne (på övernattning och i förråd) och följa detta.
  4. Kunna använda yxan till att kvista en slana eller stock.
  5. Kunna namnge yxans och sågens olika delar.
  6. Kunna slipa en yxa och byta sågblad på en såg.